Aktualizácia

V súvislosti s Usmernením riadiaceho orgánu pre Program Slovensko k uplatňovaniu zvýšenej sadzby DPH od 1. januára 2025 zo dňa 21. novembra 2024 si Vám dovoľujeme poskytnúť doplnenie a vysvetlenia k niektorým otvoreným otázkam týkajúcim sa aplikácie postupov podľa uvedeného usmernenia:

I.

Vo vzťahu k časti Aktuálne vyhlásené výzvy/ ŽoNFP v konaní platí, že zmena výziev z titulu zmeny podmienok poskytnutia príspevku sa týka vyslovene takých okolností, kedy by nebolo možné v rámci platnej podmienky poskytnutia príspevku alebo v rámci súvisiacej záväznej dokumentácie (napr. príručky k oprávnenosti výdavkov alebo inej prílohy alebo usmernenia poskytovateľa) zrealizovať v podávaných žiadostiach o NFP zodpovedajúce navýšenie oprávnených výdavkov na základe zvýšenej sadzby DPH, ak je takéto navýšenie nevyhnutné pre riadne zrealizovanie projektu. Samotné navýšenie celkovej alokácie výzvy nezakladá požiadavku na zmenu výzvy podľa § 14 ods. 4 zákona č. 121/2022 Z. z. (v danom prípade ide o zmenu formálnych náležitostí výzvy podľa § 14 ods. 6 zákona č. 121/2022 Z. z.).

Úpravu predloženej ŽoNFP pri dodržaní zásady správneho finančného riadenia, transparentnosti a rovnakého zaobchádzania je možné vykonať už v čase konania o ŽoNFP, ale situácia predpokladá, že uvedená možnosť bude poskytnutá za rovnakých podmienok všetkým dotknutým žiadateľom pri dodržaní tej skutočnosti, že takáto „formálna“ úprava žiadosti o NFP sa týka výhradne úpravy rozpočtu zohľadňujúc navýšenie sadzby DPH (t.j. ŽoNFP bude z vecného hľadiska zachovaná v rozsahu, v akom bola podaná).

Z uvedeného vyplýva, že praktické riešenie navýšenia oprávnených výdavkov z titulu zvýšenej sadzby DPH v žiadostiach o NFP (pripravovaných alebo predložených) nezakladá automaticky úlohu pre poskytovateľa aktualizovať výzvu alebo výzvy, pokiaľ to flexibilita určených podmienok výzvy dovoľuje (t.j. zvýšené výdavky je možné zohľadniť platnom stave výzvy).

II.

K záverečnému odstavcu usmernenia so znením:

„Uvedeným postupom sa vykoná prípadné navýšenie schváleného NFP bez toho, aby bolo dotknuté konanie o dotknutej žiadosti o NFP (k projektu, ku ktorému sa realizuje zmenové konanie) alebo /aj výzva, kedy nie je potrebné k uzatvoreným výzvam vykonávať ich aktualizáciu z dôvodu nárastu nákladov vyvolaných objektívnou okolnosťou súvisiacou s nárastom sadzby DPH.“

Si RO PSK dovoľuje uviesť, že poskytovateľ je oprávnený pri projektoch v realizácii po zrealizovaní zmenového konania (týkajúceho sa výhradne navýšenia sadzby DPH) pristúpiť priamo k uzatvoreniu dodatku k zmluve o poskytnutí NFP so zodpovedajúcim navýšením NFP za kumulatívneho splnenia uvedených dvoch podmienok:

  • musia byť ukončené verejné obstarávania týkajúce sa projektových aktivít,
  • v predmete prípadného navýšenia oprávnených výdavkov na DPH bude vykonané aj započítanie úspory z verejného obstarávania, ktorou bude takto pokrytý (úplne alebo čiastočne) objektívny nárast nákladov vyplývajúci z nárastu sadzby DPH. V prípade úplného pokrytia navýšenia výdavkov z titulu nárastu sadzby DPH úsporami z verejných obstarávaní nevznikne prijímateľovi nárok na navýšenie poskytovaného NFP pre projekt.

Uvedený postup, s ohľadom na jeho objektívnu povahu vyplývajúcu zo (zmeny) zákonom stanovených požiadaviek, poskytovateľ vykoná bez toho, aby zmenové konanie alebo nadväzujúca zmena zmluvy vo veci navýšenia NFP z dôvodu rastu sadzby DPH ovplyvnila vyhlásenú/uzatvorenú výzvu, ako aj zrealizované konanie o žiadosti o NFP a vydané rozhodnutie o schválení žiadosti o NFP!

III.

Zmena oprávnenej výšky súm na projekt musí zohľadňovať celkové výdavky odvíjajúce sa zo stanovenej indikatívnej výšky alokácie na výzvu a zároveň prípadná zmena výšky alokácie na výzvu z titulu navýšenia DPH musí byť v súlade s limitmi platnými pre Program Slovensko podľa štruktúry opatrení/špecifických cieľov atď.

IV.

V súvislosti s časťou 4.2 „Posudzovanie zmeny výzvy riadiacim orgánom pre P SK a sekretariátom RV“ odsek 1 Metodického dokumentu RO pre P SK č. 9 – metodické usmernenie k príprave výzvy, kde je uvedená povinnosť, že „Poskytovateľ je povinný zaslať zmeny podmienok poskytnutia príspevku uvedených vo výzve, resp. v prílohách výzvy, intenzity pomoci, merateľných ukazovateľov a indikatívnej alokácie na výzvu podľa kapitoly 4.1. odseku 2 písm. a) a b) najneskôr 10 pracovných dní pred plánovanou zmenou na RO“, si RO PSK dovoľuje usmerniť poskytovateľov, že technickú zmenu výzvy za účelom úpravy indikatívnej alokácie výzvy v súvislosti s nárastom sadzby DPH, ako objektívne vyvolanej zmeny, je poskytovateľ oprávnený vykonať aj bez predchádzajúceho súhlasu RO PSK, poskytovateľ v danom prípade iba na určenú kontaktnú e-mailovú adresu vyzvy@mirri.gov.sk zašle oznámenie o vykonanej zmene výzvy v súvislosti s zmenou podmienok poskytnutia príspevku uvedených vo výzve, resp. v prílohách výzvy alebo indikatívnej alokácie výzvy v nadväznosti na zvýšenie sadzby DPH.



Usmernenie riadiaceho orgánu pre Program Slovensko k uplatňovaniu zvýšenej sadzby DPH od 1. januára 2025

Na základe vládneho návrhu bol dňa 3. októbra 2024 schválený zákon č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tzv. konsolidačný balík). V VII. časti tohto zákona dochádza k úprave § 27 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, týkajúcej sa výšky sadzieb. Zavádza sa nová základná sadzba DPH vo výške 23 %.

Vyššie uvedený nárast bude mať vplyv aj na implementáciu opatrení financovaných v rámci Programu Slovensko.


Riadiaci orgán pre P SK sa na základe vyššie uvedeného rozhodol uplatniť dva prístupy, a to v závislosti od fázy implementačného cyklu jednotlivých projektov. V súvislosti s aktivitami, na ktoré sa nevzťahuje právo na odpočítanie dane z pridanej hodnoty, je poskytovateľ povinný postupovať nasledovne:

Aktuálne vyhlásené výzvy/ ŽoNFP v konaní

Poskytovateľ prostredníctvom zmeny / aktualizácie výzvy upraví podmienky oprávnenosti výdavkov oprávnených na financovanie z predmetnej výzvy so zreteľom na nárast výšky sadzby DPH. V prípade už predložených ŽoNFP poskytovateľ umožní žiadateľovi doplniť alebo zmeniť žiadosť podanú do termínu zmeny výzvy podľa § 14 ods. 5 zákona č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 121/2022 Z. z.“). Poskytovateľ je povinný postupovať v súlade so zásadou správneho finančného riadenia a súčasne je oprávnený konať o žiadosti len v rozsahu, v akom bola podaná.

Poskytovateľ má tiež možnosť využiť postup podľa § 14 ods. 7 zákona č. 121/2022 Z. z., t. j. zrušenie výzvy a jej následné opätovné vyhlásenie s prihliadnutím na upravené sadzby DPH.

Uzatvorené a účinné zmluvy o poskytnutí NFP/ projekty

Poskytovateľ usmerní prijímateľov k ďalšiemu postupu aktualizácie projektov v súvislosti s objektívnym nárastom nákladov vyvolaných zvýšenou sadzbou DPH, a to buď s cieľom využitia úspor rozpočtu projektu a ich následného prerozdelenia tak, aby bol nárast sadzby DPH pokrytý celkom alebo čiastočne, kedy napr. vysúťažená nižšia cena v rámci verejného obstarávania vytvorí úsporu a umožní dofinancovanie nárastu nákladov z navýšenej sadzby DPH.

Rovnako je možné v súlade s platným znením v § 22 zákona č. 121/2022 Z. z. ako aj v nadväznosti na článok 16 „Zmena zmluvy“ Všeobecných zmluvných podmienok ako prílohy č. 1 Zmluvy o poskytnutí NFP zo strany poskytovateľa posúdiť a schváliť prostredníctvom administrácie významnejšej zmeny projektu maximálne do výšky zodpovedajúcej nárastu nákladov vyvolaných zmenou sadzby DPH, pričom poskytovateľ v súlade so zásadami správneho finančného riadenia posúdi využitie úspor v projekte.

Takýmto spôsobom je možné postupovať len za kumulatívneho splnenia nasledujúcich dvoch podmienok:

  1. ukončené verejné obstarávanie týkajúce sa projektových aktivít,
  2.  v predmete prípadného navýšenia oprávnených výdavkov na DPH bude vykonané aj započítanie úspory z verejného obstarávania, ktorou bude takto pokrytý (úplne alebo čiastočne) objektívny nárast nákladov vyplývajúci z nárastu sadzby DPH.

Zmena vnútorného prerozdelenia rozpočtu musí byť predmetom posúdenia zo strany poskytovateľa. Následne poskytovateľ zabezpečí úpravu zmluvy o poskytnutí NFP formou dodatku podľa § 22 ods. 7 zákona č. 121/2022 Z. z.

Uvedeným postupom sa vykoná prípadné navýšenie schváleného NFP bez toho, aby bolo dotknuté konanie o dotknutej žiadosti o NFP (k projektu, ku ktorému sa realizuje zmenové konanie) alebo /aj výzva, kedy nie je potrebné k uzatvoreným výzvam vykonávať ich aktualizáciu z dôvodu nárastu nákladov vyvolaných objektívnou okolnosťou súvisiacou s nárastom sadzby DPH.

Uvedené usmernenie platí pre poskytovateľov.


Zároveň dávame do pozornosti stanovisko implementačnej sekcie MIRRI SR k verejnému obstarávaniu v prípade, ak je už uzatvorená zmluva s dodávateľom ako výsledok verejného obstarávania:

Vo všeobecnosti možno konštatovať, že legislatívna zmena predstavujúca percentuálne zvýšenie dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“) predstavuje vo vzťahu k už uzavretým zmluvám, ktoré sú výsledkom verejného obstarávania s presahom plnenia do roku 2025 (ak zmluvné strany nemajú dojednané jasné, presné pravidlá zmeny zmluvy v zmysle ust. § 18 ods. 1 písm. a) zákona o verejnom obstarávaní) nepodstatnú zmenu zmluvy podľa § 18 ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní. V danom prípade ide o legislatívnu zmenu rovnako zaťažujúcu všetky hospodárske subjekty, ktoré sú platcami dane z pridanej hodnoty a teda nedochádza k naplneniu žiadneho z predpokladov uvedených v ustanovení § 18 ods. 2 písm. a) až d) zákona o verejnom obstarávaní, pri naplnení ktorých sa zmena zmluvy považuje za podstatnú.

Zvýšenie DPH je zmenou zmluvy podľa § 18 ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní a podľa ust. § 18 ods. 7 zákona o verejnom obstarávaní „Zmena zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy musí byť písomná.“ V tejto súvislosti si dovoľujeme upriamiť pozornosť napr. na Metodické usmernenie ÚVO č. 14393-5000/2019: „Zákon teda jasne stanovuje obligatórne písomnú formu zmeny zmluvy. Táto forma sa podľa nášho názoru vzťahuje na všetky prípady zmeny zmluvy deklarované v § 18, či už sa týkajú zmeny subjektu alebo nimi dochádza k zmene obsahu záväzku. Zákon o verejnom obstarávaní nepozná výnimku z uvedenej povinnosti.“

Na základe vyššie uvedeného odporúčame uzatvoriť písomný dodatok k zmluve o dielo, z ktorého bude zrejmé, k akej zmene sadzby DPH pri jednotlivých položkách stavebného rozpočtu došlo.

Zdroj: Metodické usmernenie k zvýšeniu DPH od 1. 1. 2025 – ÚVO